سوره هود
جمعه 12 آبان 1391برچسب:, | سعید

معرفی سوره هود

 

سوره هود

 

چهل و نهمين سوره اي است كه بر پيامبر (صلي اللّه عليه و آله و سلّم) نازل گرديده است . هود نام يكى از پيامبران الهی است که پیامبر قوم عاد می باشد . اين سوره ۱۲۳ آيه ، ۱۸۷۰ کلمه ، و ۸۰۰۴عدد حروف دارد. این سوره  در سال ۹ بعثت در مكه نازل شده است و پيامبراکرم  فرمود سوره هود مرا پير كرد. اين بخاطر آيه ۱۱۲می باشد كه خدا دستور به استقامت مى‏دهد.  فاستقم کما امرت و من تاب معک .

 

علت نام گذاری

 

 نام این سوره از نام مبارک پیامبر قوم عاد حضرت هود که در آيه ۵۰ آمده است آورده شده است.  

 

محتویات سوره

 

 اين سوره مشتمل بر معارف الهى و احكام و عبادات، و آغاز و فرجام خلقت مى‏باشد و از آيه ۲۵ تا ۴۵ سرگذشت مفصل نوح پيامبر و همچنين سرگذشت صالح و لوط و شعيب و موسى نقل شده است.

قسمت عمده آيات سوره را سر گذشت پيامبران پيشين مخصوصا نوح كه با وجود نفرات كم بر دشمنان بسيار پيروز شدند تشكيل مي دهد.

این سوره مبارزه با شرك و بت پرستي و توجيه به معاد و جهان پس از مرگ و صدق دعوت پيامبر را تشريح مي كند. دستورهاي مؤ كدي در زمينه استقامت به مؤ منان.

در اين سوره علاوه بر حالات نوح پيامبر و مبارزات شديدش كه مشروحا آمده است به سر گذشت هود و صالح و ابراهيم و لوط و موسي و مبارزات دامنه دارشان بر ضد شرك و كفر و انحراف و ستمگري اشاره شد است .

آيات اين سوره به روشني اين امر را اثبات مي كند كه مسلمانان هرگز نبايد به خاطر كثرت دشمنان و حملات شديد آنان ميدان را خالي كنند، بلكه بايد هر روز بر استقامت خويش بيفزايند.

اين سوره  آيات تكان دهنده اي مربوط به قيامت و بازپرسي در آن دادگاه عدل الهي و آياتي پيرامون مجازات اقوام پيشين و دستوراتي درباره مبارزه با فساد دارد كه همگي مسئوليت آفرين است .

 

ثواب قرائت سوره

 

حضرت امام محمد باقر(ع) فرمود: هرکس سوره هود را در هر جمعه بخواند، خدای متعال او را در گروه پیامبران برانگیزد و خطاهایش در قیامت شناخته نشود.

از پیغمبر اکرم(ص) روایت شده است که هرکس این سوره را بخواند به او به تعداد مومنانی که هود و دیگر پیامبران(ص) را تصدیق کردند و به عدد آنان که آن پیامبران را تکذیب کردند، اجر و پاداش داده می‌شود و در قیامت در پایگاه شهیدان باشد و به آسانی از او محاسبه خواهند کرد.

 

فوائد تلاوت سوره

 

از حضرت اميرالمومنين عليه السلام منقول است : هر كه از غرق شدن ترسد اين آيات را بخواند :

بسم الله مجريها و مرسها ان ربى لغفور رحيم . آیه ۴۱ و آیه ۶۷ زمر .

جهت ادا شدن هر حاجتی ، تلاوت ۱۳مرتبه سوره هود وارد است . 


برچسب‌ها: <-TagName->
لینک ثابت
صفحه قبل 1 صفحه بعد

تمامی حقوق مادی و معنوی " به سوی ظهور " برای " سعید " محفوظ می باشد!
طـرّاح قـالـب: شــیــعــه تـم